Lai izpildītu Pašvaldību likumā noteikto, turpmāk Talsu novada pašvaldības darba organizācija tiks noteikta divos normatīvajos aktos: saistošajos noteikumos „Talsu novada pašvaldības nolikums” un pašvaldības darba reglamentā. Šie abi dokumenti Talsu novada pašvaldībā ir tikuši izstrādāti pilnībā no jauna, ietverot tajos visus likumā paredzēto jautājumu regulējumus un tie ir piemēroti situācijai tieši mūsu pašvaldībā.
1. janvārī stājās spēkā jaunais Pašvaldību likums, kas pašvaldības darba regulējumu paredz noteikt divās, savstarpēji saistītās, daļās: pašvaldības nolikumā un pašvaldības darba reglamentā. Pašvaldības nolikums, kas ir saistošie noteikumi, nosaka pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju, struktūru, līgumu slēgšanas procedūru, administratīvā akta apstrīdēšanas kārtību. Savukārt pašvaldības darba reglaments detalizētāk definē domes darba kārtību.
Mainīs domes komiteju skaitu
Ja līdz šim Talsu novada domes deputātu darbs ticis organizēts četrās komitejās, tad jaunais nolikums paredz trīs komitejas: Finanšu, Attīstības un Sociālo, izglītības, kultūras un sporta jautājumu komiteju. Talsu novada domes priekšsēdētājas vietnieks Aldis Pinkens skaidroja, ka, izvērtējot pašreizējo Kultūras, sporta un tūrisma un Izglītības, sociālo un veselības jautājumu komiteju darbu, secināts, ka to ir iespējams padarīt efektīvāku.
„Līdzšinējā pieredze rāda, ka katrā no šī brīža komitejām skatāmo jautājumu ir salīdzinoši maz, lai tās būtu lietderīgi sasaukt atsevišķi, katru savā dienā. Tā nav optimāla darba organizācija – sasaukt komitejas, kas sastāv no desmit deputātiem, sēdi tikai dažu uz jomu attiecināmu jautājumu mēnesī dēļ, tāpēc esam izvēlējušies izglītības, sociālo, kultūras, sporta un tamlīdzīgu jautājumu domes lēmumu projektu izskatīšanu turpmāk veikt vienā komitejā. Šāds domes darba modelis dotu zināmu līdzekļu ekonomiju un mazinātu administratīvo slogu,” paskaidroja A. Pinkens.
Pašvaldības nolikumā noteikts, ka deputātu skaitliskais sastāvs komitejās nemainās. Joprojām paredzēts, ka Finanšu komitejā strādās 13 deputāti; Attīstības komitejā, kas principā ir līdzšinējā Tautsaimniecības komiteja, un Sociālo, izglītības, kultūras un sporta jautājumu komitejā – desmit deputāti. Likums paredz, ka deputātam ir jāstrādā vismaz vienā no domes komitejām, un pašreizējais komiteju dalībnieku skaits šo iespēju nodrošina.
Izmaiņas attiecinātas arī uz domes priekšsēdētāja kompetenci
Papildu likumā noteiktajiem pienākumiem, Talsu novada domes priekšsēdētājs var, ja nepieciešams, iecelt no pašvaldības administrācijas darbinieku vidus izpilddirektora vietnieka pienākumu izpildītāju viņa prombūtnes laikā vai līdz brīdim, kad dome lēmusi par jauna izpilddirektora vietnieka iecelšanu amatā. Tāpat priekšsēdētājam ir jāīsteno izpilddirektora pārraudzība, ciktāl tas neietilpst tikai domes kompetencē, tai skaitā priekšsēdētājam ir tiesības arī atcelt izpilddirektora izdotos iekšējos normatīvos aktus, lēmumus un rīkojumus. Tāpat domes priekšsēdētāja kompetencē ir sadarbības koordinēšana ar ārvalstu institūcijām un organizācijām.
Izmaiņas nosaka arī domes priekšsēdētāja vietnieku skaitā. Ja līdz šim domes priekšsēdētājam bija trīs vietnieki (viens to tiem nebija algots) tad jaunais nolikums paredz divus vietniekus: tautsaimniecības un administratīvajos jautājumos. Nolikumā ir noteikta arī abu vietnieku pienākumu sadalījums, atbilstoši Pašvaldību likumā noteiktajām domes kompetencēm.
Papildu uzdevumi izpilddirektoram
Izstrādājot Talsu novada pašvaldības nolikumu, pārskatīti arī izpilddirektora pienākumi un tiesības. Lai mazinātu administratīvo slogu un padarītu lēmumu pieņemšanu vienkāršāku un ātrāku, paredzēts, ka turpmāk izpilddirektoram būs tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma iznomāšanu, izīrēšanu, patapināšanu, ja nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība nepārsniedz 20 000 eiro. Tāpat izpilddirektors varēs lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ja nekustamais īpašums ir zemes starpgabals vai nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība nepārsniedz 5000 eiro. Papildu tam nolikums paredz izpilddirektoram lemt par pašvaldības kustamās mantas iznomāšanu, izīrēšanu, patapināšanu, atsavināšanu) un lemt par tiesību (piemēram, ciršanas, medību) izmantošanu, ja nosacītā cena nepārsniedz 20 000 eiro. Līdz šim pieņemt šādus lēmumus varēja tikai dome.
Iedzīvotāju iesaiste pašvaldības darbā
Būtisku ietekmi Pašvaldību likums pašvaldības un domes darbā ir piešķīris iedzīvotāju iesaistei. Nozīmīgs posms starp iedzīvotājiem un ievēlētajām amatpersonām ir savstarpējā komunikācija. Ir noteikts, ka domes deputāti apmeklētājus pieņem gan individuālās, gan publiskās pieņemšanās, kur apmeklētāji var gan iepriekš pieteikties, gan arī ierasties bez iepriekšēja pieteikuma, tas ir, uz rindas pieņemšanu. Rindas pieņemšana notiek domes deputāta izvēlētā datumā, laikā un vietā ne retāk kā reizi divos mēnešos. Par izvēlēto datumu, laiku un vietu domes deputāts vismaz mēnesi iepriekš informē Centrālo pārvaldi, kas nodrošina informācijas nekavējošu publicēšanu pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.talsunovads.lv. Rindas pieņemšanu domes deputāts vismaz reizi divos gados rīko katrā novada teritoriālā iedalījuma vienībā.
Arī publiskā pieņemšana notiek domes deputāta izvēlētā datumā, laikā un vietā, kas iepriekš izsludināta pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē.
No 1. janvāra stājies spēkā nosacījums, kas paredz pašvaldības izstrādātos saistošo noteikumu projektus un tiem pievienotos paskaidrojuma rakstus publicēt pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Arī šis nosacījums iekļauts nolikumā, tāpat kā minēts, ka publiskās apspriešanas ierosināšanai nepieciešama vismaz simts iedzīvotāju iniciatīva. Pašvaldības nolikuma projekts bija pirmais saistošo noteikumu projekts, kas likumā noteiktā kārtībā tika savlaicīgi publicēts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un tika arī saņemti iedzīvotāja priekšlikumi par dokumenta projektu.
Centrālā administrācija kļūst par centrālo pārvaldi
Līdz šim Talsu novada pašvaldības domes lēmumu izpildi un darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu, kā arī atbalsta funkciju sniegšanu citām iestādēm nodrošināja pašvaldības iestāde Centrālā administrācija, šobrīd saskaņā ar nolikumu tās nosaukums ir Centrālā pārvalde.
Talsu novada pašvaldības darba reglaments
ir līdz šim nebijis dokuments, kas nosaka domes darba kārtību.
Tajā noteikts, ka gan komiteju, gan domes sēdē sēžu dalībnieks, var runāt līdz trīs minūtēm, bet kopējo runas laiku var pagarināt komitejas vai domes priekšsēdētājs. Šāds punkts ieviests, lai disciplinētu sēžu dalībniekus, bet tas neierobežo jautājumu uzdošanas iespējas, kā arī neierobežo ziņotāju domes sēdē. Līdztekus tam uzmanība tiek pievērsta arī izteikšanās veidam: vai tas ir lietišķs, vai neietver neatbilstošas diskusijas, nav apvainojošs un vai nepārkāpj ētikas normas. Ja šie nosacījumi netiek ievēroti, tad gan komiteju, gan domes sēdes vadītājam ir tiesības liegt turpināt izteikties par apspriežamo jautājumu, atslēgt mikrofonu, liegt turpināt izteikties attiecīgajā sēdē, izraidīt no sēdes telpas. Pirms jautājuma par deputāta tiesību ierobežošanu komiteju vai domes priekšsēdētājs ir tiesīgs pasludināt sēdes pārtraukumu līdz 48 stundām.