Talsu novada pašvaldībai iespējams nosūtīt elektroniski parakstītus dokumentus, izmantojot oficiālo elektronisko adresi jeb e-adresi.
E-adrese ir personalizēta pastkastīte portālā Latvija.lv, kurai var piekļūt, pieslēdzoties portālam ar savu digitālo identitāti (piemēram, izmantojot eParaksts personas apliecībā jeb eID kartē). E-adrese kā valsts pārvaldē vienots risinājums tika ieviesta, lai elektroniskā vidē nodrošinātu drošu un ērtu oficiālo saziņu starp valsts iestādēm un privātpersonām, tai skaitā, to nodrošinot vienas sistēmas ietvaros.
E-adrese ir veids, kādā arī privātpersonas, izmantojot portālā Latvija.lv izveidotu kontu (pastkastīti), var veikt oficiālu saraksti ar valsts un pašvaldības iestādēm. Lai nosūtītu vēstuli iestādei, jāzina tikai tās nosaukums, savukārt iestādes var rakstīt privātpersonai, zinot tās personas kodu. No e-adreses nevar sūtīt vēstules citiem iedzīvotājiem vai uzņēmumiem, ja vien tiem nav uzticēta valsts pārvaldes funkcija, t.i., šobrīd saziņa e-adresē fiziskām un juridiskām personām ir pieejama tikai ar iestādēm.
Oficiālās elektroniskās adreses likums ir spēkā kopš 2018. gada marta. Šajā likumā ir noteikts pienākums visām reģistrētām juridiskajām personām līdz 2023. gada 1. janvārim izveidot e-adresi. Piekļuve tai ir nodrošināta juridiskās personas valdes locekļiem vai prokūristiem, kas reģistrēti Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā un kuru rīcībā ir kāds no kvalificētiem elektroniskajiem personas identifikācijas līdzekļiem: eID karte, eParaksts, vai eIDAS.eID (elektroniskā identitāte, kas atbilst Eiropas Savienības eIDAS regulas prasībām, un ir pieejama citā ES dalībvalstī).
Pieslēdzoties e-adreses pastkastītei, iespējams apskatīt visus ziņojumus no valsts un pašvaldības iestādēm, kas nosūtīti juridiskajai personai kopš 2023. gada 1. janvāra. Tā kā no minētā datuma e-adreses lietošana juridiskām personām ir obligāta, arī pašvaldība saziņā ar citām juridiskām personām izmanto e-adreses kanālu.
Jāņem vērā, ka viss, kas nosūtīts uz e-adresi, tiek uzskatīts par saņemtu otrajā darba dienā pēc to nosūtīšanas. Kopš brīža, kad vēstule vai paziņojums ir saņemts e-adresē, sākas dažādu termiņu atskaite, tādējādi, ja netiek pārbaudītas e-adresē saņemtās ziņas, var nokavēt noteiktos termiņus.
Ja izveidota e-adrese, valsts iestādēm ir pienākums personai vēstules sūtīt uz e-adresi – vēstules adresāts tās varēs izlasīt un vajadzības gadījumā atbildēt no jebkuras vietas, kur ir internets un iespēja autentificēties ar kādu kvalificētu identifikācijas līdzekli. E-adrese atrisina būtiskus jautājumus, piemēram, personām bieži atšķiras deklarētā un reālā dzīvesvieta, tāpat liels skaits valstspiederīgo uzturas ārvalstīs. Ņemot vērā, ka ne visur nodrošināta vides pieejamība, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pateicoties e-adresei, saziņa ar valsti vai pašvaldību kļūst ērtāka.
E-adresi iespējams izveidot portālā Latvija.lv, lapas augšējā labajā stūrī jāspiež “Izveidot e-adresi” un jāseko tālākām norādēm ekrānā. Pirms tam jāsagatavo kāds no atbilstošajiem autentifikācijas līdzekļiem: eID karte ar karšu lasītāju, eParaksts vai eParaksts mobile.
Kad e-adrese izveidota, izmantojiet to drošai saziņai ar pašvaldību, nosūtot sagatavoto dokumentu no savas e-adreses uz Talsu novada pašvaldības e-adresi.