Talsu novads ir viens no pievilcīgākajiem tūrisma galamērķiem Kurzemes reģionā. Esam zināmi ar ainavisko piejūru, unikālajām dabas ārēm, augstvērtīgo kultūras mantojumu un dažādām aktivitātēm gan ģimenes atpūtai, gan piedzīvojumu meklētājiem. Arī šajā gadā Talsu novada tūrisma informācijas centri (TIC) strādā, lai nodrošinātu ilgtspējīgu tūristu piesaisti un popularizētu novadu kā Latvijā, tā ārvalstīs. Aktīvākā tūrisma sezona, līdz ar gaisa temperatūras paaugstināšanos, ir strauji pietuvojusies; esam apjautājuši novada TIC par aktuālo to ikdienā un plāniem 2024. gada tūrisma sezonā.
- Tūrisma informācijas centru ikdiena ir dažādības bagāta
Pagājušā gada novembrī stājās spēkā strukturālās izmaiņas Talsu novada pašvaldībā, kas ietvēra Tūrisma nodaļas izveidi. Izmaiņas rosinātas, lai tūrisma attīstībai Talsu novadā iedotu spēcīgu impulsu, pakāpeniski uzlabojot konkurētspēju un dažādojot tūrisma piedāvājumu.
Tūrisma nodaļas vadītājas amatu kopš 29. janvāra ieņem Dace Cine. Prioritāšu sarakstā viņa min vienota sadarbības tīkla starp visiem Talsu novada TIC, uzņēmējiem, kultūras iestādēm, muzejiem, pētniecības institūcijām, biedrībām un citām tūrisma nozarei tuvām institūcijām izveidi. Tas nepieciešams, lai izceltu unikālo novadā un sekmētu atpazīstamību ne tikai valsts, bet arī starptautiskā līmenī. Šī gada nodaļas ikdienas darba kārtībā ir tūrisma reklāmas piedāvājumu veidošana citu valstu tūrisma aģentūrām, iesaiste Kurzemes tūrisma asociācijas aktivitātēs, lai reģionu popularizētu ārvalstu tirgos. Talsu novads par sevi šogad plāno stāstīt, piemēram, Tartu, Klaipēdas un Šauļu pilsētas svētkos, tas tika darīts arī februāra sākumā, piedaloties tūrisma izstādē „Balttour 2024”. Tiks izdotas jaunās Kurzemes tūrisma kartes un gaidāms arī aktuālais jaunumu un pasākumu buklets. Šobrīd sadarbībā ar visiem novada TIC notiek visittalsi.com tīmekļvietnes atjaunošana un modernizēšana.
Gan nodaļai, gan TIC ir cieša sadarbība ar uzņēmumiem, palīdzot nodrošināt to sniegto pakalpojumu publicitāti dažādos saziņas kanālos, dažādās valodās. Liels palīgs novada vietu izzināšanā, ko atzīst arī visi TIC, ir pagājušajā gadā izveidotais audiogids, kas šogad būs lielisks palīgs ceļotājiem un jaunu vietu izzinātājiem.
Novada tūrisma uzņēmēji ir iesaistīti projektā par Kurzemes tūrisma sadarbības tīkla jeb klāstera izveidi, kur Tūrisma nodaļa ir koordinatori. 29. februārī Kurzemes tūrisma asociācija šo pieteikumu iesniedza Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai. Sadarbības tīklā apvienojušies 44 tūrisma komersanti – viesnīcas, viesu mājas, dažādu tūrisma aktivitāšu organizētāji, kā arī tūrisma firmas un transporta kompānija. Vairāk nekā 5 gadu laikā Kurzemes tūrisma asociācija plāno izveidot 11 jaunus tūrisma produktus – Slīteres un Ķemeru Nacionālajos parkos, pie Usmas ezera, jūras piekrastē un citur. Plānots veidot arī piļu un muižu maršrutus, vīna tūres un maršrutus Kurzemes apceļošanai ar velosipēdu. Tiek plānotas arī mārketinga aktivitātes, lai šos produktus un citus lieliskus tūrisma piedāvājumus Kurzemē plašāk popularizētu ārvalstu ceļotājiem. Kurzemes tūrisma sadarbības tīklu kartē var aplūkot šeit.
Mūsdienās neatsverams rīks tūristu piesaistē ir mārketinga komunikācijas aktivitātes sociālo mediju platformās, kuru attīstīšana Talsu novada tūrisma speciālistiem ir viens no šī gada primārajiem mērķiem un uzdevumiem. Sadarbībā ar tūrisma operatoriem tiek veidota visaptveroša un kvalitatīva datu bāze par tūrisma objektiem un uzņēmēju aktuālajiem piedāvājumiem. Līdzīgi kā visām Talsu novada pašvaldības iestādēm, šogad tūrisma nozares izaicinājums ir vēlmju un vajadzību salāgošana ar šī gada budžetu. TIC ikdiena ir ļoti daudzpusīga, ietverot gan darbu telpās, gan arī ārpus tām. Tas ir vērsts divos virzienos: komunicējot iekšēji (vadot ekskursijas, sniedzot informāciju pilsētas viesiem un tūristiem) un ārēji (popularizējot vietējos tūrisma objektus, naktsmītnes, atpūtas iespējas cilvēkiem novadā un visā Latvijā).
Lai pārzinātu savas darba vides stāstus, informācija ne tikai jāmeklē interneta dzīlēs, bet galvenokārt saziņā ar vietējiem iedzīvotājiem, vēsturniekiem, pētniekiem, uzņēmējiem, iestādēm. Dodoties pārgājienos vai ekspedīcijās, var atklāt pavisam jaunus stāstus vai apskates objektus. Strādājot roku rokā ar uzņēmējiem un sabiedriskajiem darbiniekiem, tiek organizēti kultūras un izziņas pasākumi. Tādējādi nodrošināta iespēja attīstīt vietējā reģiona atpazīstamību ne tikai novadā, bet arī Latvijā un ārpus tā. Lai piesaistītu vietējos tūristus, ir būtiski strādāt kompleksi, tie ir gan ierastie tūrisma jautājumi, gan darbs ar uzņēmējiem. Jebkura TIC interesēs ir kvalitatīvi kultūras pasākumi un pakalpojumu pieejamība (kafejnīcas, restorāni, naktsmītnes, izklaides un atpūtas vietas, bērnu laukumi, pludmales, aktīvās atpūtas iespējas). Izstrādājot piedāvājumu, iespējas pielāgo tūristu vēlmēm.
Neraugoties uz šī gada finanšu pārplānošanu, TIC turpinās īstenot iecerēto, veidojot daudzveidīgu piedāvājumu kā vietējiem iedzīvotājiem, tā tūristiem. Lai veicinātu tūrisma jomas attīstību novadā kopumā ir jāpiedalās visiem – novada vadībai ar savu redzējumu un lēmumiem, uzņēmējiem un tūrisma jomas ekspertiem. Mazie tūrisma informācijas centri vieni paši nav tūrisma jomas attīstītāji, tie ir zobrati nozares attīstībā.
- Redzējums un plāni 2024. gadam: tūrisma nozare virzās uz priekšu