Paziņojums

Talsu novada pašvaldība aizvadītajā gadā konstatējot iespējamas neatbilstības Dzimtsarakstu nodaļas darbā, no amata līdz apstākļu noskaidrošanai atstādināja Dzimtsarakstu nodaļas vadītāju un vēl vienu amatpersonu.

Pārbaudes procesā apstiprinājās bažas par darbinieku prettiesisku rīcību, tāpēc abām atstādinātajām amatpersonām ar 2024. gada 22. janvāri tika uzteikts darba līgums.

Pārbaudes procesā Talsu novada pašvaldības izveidotā komisija konstatēja, ka Dzimtsarakstu nodaļas darbinieces nav ievērojušas Talsu novada domes noteikumus „Par Talsu novada Dzimtsarakstu nodaļas pakalpojumiem”, tādējādi laika periodā no 2022. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 1. augustam, iespējams, nodarot pašvaldībai materiālos zaudējumus.

Nodaļas darbā nav ievēroti arī Ministru kabineta „Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem” un Talsu novada pašvaldības iekšējie noteikumi „Dokumentu aprites kārtība Talsu novada pašvaldībā, tās iestādēs un struktūrvienībās”. Komisija konstatēja Dzimtsarakstu nodaļas vadītājas un vietnieces pārkāpumus ilgstošā laika periodā.

Abas amatpersonas cēla tiesā prasības pret Talsu novada pašvaldību saistībā ar sešiem rīkojumiem par atstādināšanu no darba un diviem rīkojumiem par darba līgumu uzteikumu. Saskaņā ar Darba likuma 124. panta pirmo daļu tiesa vērtēja, vai pašvaldības uzteikumi abām amatpersonām ir tiesiski pamatoti un vai ir ievērota darba līgumu uzteikšanas kārtība.

19. jūlijā tiesa sprieda daļēji apmierināt abu atstādināto amatpersonu prasības, tas ir, četri rīkojumi par prasītāju atstādināšanu no darba atzīti par tiesiskiem, divi rīkojumi par atstādināšanu no darba atzīti par prettiesiskiem, bet rīkojumi par darba līgumu uzteikumu atzīti par spēkā neesošiem.

Pēc šī sprieduma Talsu novada pašvaldība iesniedza kasācijas sūdzību Augstākajā tiesā, taču tiesa atteica ierosināt kasācijas tiesvedību, kā rezultātā stājas spēkā jau pieņemtais 19. jūlija Kurzemes apgabaltiesas spriedums – kompensēt abām darbiniecēm vidējo izpeļņu par piespiedu darba kavējumu, kā arī ar lietas vešanu saistītos izdevumus.

Par uzteikumu tiesisko pamatojumu:  tiesa atzina, ka prasītājas pieļāvušas vairākus pārkāpumus, kas varēja kalpot par pamatu darba līgumu uzteikumam. Neviena no pusēm pirmās instances tiesas spriedumu šajā daļā neapstrīdēja.

Par darba līguma uzteikšanas kārtību: Kurzemes apgabaltiesa secināja, ka pašvaldība izveidoja komisiju, kam tika dots skaidrs uzdevums – veikt pārbaudi. Komisija 2023. gada 1. decembrī sagatavoja atzinumu un Kurzemes apgabaltiesas ieskatā šajā brīdī sākās Darba likumā noteiktais viena mēneša termiņa tecējums, tas ir, par pārkāpuma atklāšanas dienu uzskatāms 2023. gada 1. decembris. Kurzemes apgabaltiesu nepārliecināja pašvaldības argumenti, ka minētais datums nav uzskatāms par pārkāpuma atklāšanas dienu, jo no prasītājām vēl nebija saņemts paskaidrojums un pašvaldībai bija nepieciešams lūgt abām darbiniecēm sniegt vēl vairākus paskaidrojumus. Pienākumu lūgt sniegt paskaidrojumu nosaka Darba likuma 101. panta otrā daļa. Pēdējais paskaidrojums tika saņemts 2024. gada 2. janvārī. Darba līgumi tika uzteikti 2024. gada 22. janvārī. Tiesa secināja, ka par pārkāpuma atklāšanas dienu tomēr uzskatāms 2023. gada 1. decembris un ir nokavēts darba līguma uzteikšanas termiņš (viens mēnesis).

Sprieduma izpildes rezultātā pašvaldība abām amatpersonām izmaksājusi vidējo izpeļņu par darba piespiedu kavējumu, kā arī ar lietas vešanu saistītos izdevumus.

Bijusī Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja pieņēmusi lēmumu vairs neturpināt darbu Dzimtsarakstu nodaļā, savukārt viņas vietniece no 14. novembra turpina darbu Dzimtsarakstu nodaļā.