Uzņēmējdarbība

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir izstrādājusi vadlīnijas elektronisko sakaru komersantiem, izvērstāk skaidrojot, kāda informācija ir iekļaujama pakalpojumu līguma kopsavilkumā. Pirms līguma parakstīšanas ar galalietotāju komersantam ir jāsagatavo  līguma kopsavilkums. Tajā ietvertā informācija ir vienota formāta, līdz ar to viegli salīdzināma ar citu komersantu piedāvātā pakalpojuma svarīgiem nosacījumiem, piemēram, cenu, līguma termiņiem, interneta ātrumu u.c.

„Līguma kopsavilkums ļauj patērētājiem, izvēloties kādu no elektronisko sakaru pakalpojumiem, piemēram, mobilo internetu, pārskatāmā veidā salīdzināt tā cenu, ātruma vērtības ar cita komersanta sniegto piedāvājumu. Tas nodrošinās iespēju lietotājiem vieglāk orientēties starp pakalpojuma sniedzēju piedāvājumiem, izvēloties sev atbilstošāko,” stāsta Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.

Līguma kopsavilkums komersantam jāgatavo par katru publiski pieejamo sakaru pakalpojumu atsevišķi – balss sakari, īsziņas, internets un televīzija vai arī to komplektiem, ko veido divi vai vairāki pakalpojumi par vienu cenu kopīgā piedāvājumā jeb t.s. pakā/tarifu plānā. Var būt arī situācijas, ja lietotājs piedāvājuma ietvaros vēlas iegādāties kādu no iekārtām vai galiekārtām (rūteris, TV, telefons u.c.). Tādā gadījumā līguma kopsavilkumā ir jāatspoguļo pakalpojuma piedāvājums ar iekļautajām iekārtām vai galiekārtām. Pēc komersanta izvēles, līguma kopsavilkums var tikt piemērots arī individuāli izstrādātiem piedāvājumiem, kas nav publiski pieejami.

Komersantiem, gatavojot līguma kopsavilkumu, jāievēro noteikta struktūra, iekļaujamās informācijas saturs, kā arī tās secība – pakalpojuma nosaukums, cena ar un bez atlaides, līguma termiņš, pagarināšana, izbeigšana un cita svarīga informācija, ko komersants uzskata par būtisku galalietotājam konkrētā pakalpojuma nodrošināšanai.

Savukārt līguma kopsavilkumā, atspoguļojot informāciju par interneta pakalpojumu, komersantam ir jānorāda pieslēguma ātrumi. Piemēram, fiksētā interneta gadījumā tas ir maksimālais (reklamētais) pieslēguma ātrums, parasti pieejamais pieslēguma ātrums un minimālais garantētais ātrums, bet mobilā internetam – maksimālais (reklamētais) pieslēguma ātrums.

Līguma kopsavilkumā iekļauj informāciju arī par pakalpojumiem, tarifiem, galiekārtām vai iekārtām, kas paredzētas personām ar invaliditāti, ja komersants tādus piedāvā. Ja komersants piedāvā akcijas piedāvājumu, kam piemēro atlaides, līguma kopsavilkumā ir skaidri jānorāda šīs akcijas noteiktais laika periods.

Ar līguma kopsavilkumu lietotāji var iepazīties komersanta tīmekļvietnē pie katra publicētā pakalpojuma piedāvājuma, komersanta apkalpošanas vietās, tostarp komersanta pārstāvju tirdzniecības vietās. Vadlīnijas ir SPRK skaidrojums komersantiem par regulā noteikto nosacījumu piemērošanu, lai komersantu vidū nodrošinātu vienotu izpratni par līguma kopsavilkumā ietveramās informācijas atspoguļošanu.

Līguma kopsavilkuma ieviešanas mērķis ir nodrošināt lietotāju informētību pirms pakalpojuma izvēles, sniedzot lietotājam salīdzināmu informāciju par elektronisko sakaru pakalpojuma līguma būtiskākajiem nosacījumiem, kas minēts jau esošajā Elektronisko sakaru likumā un Regulā. Plašāk ar vadlīnijām Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija aicina iepazīties šeit.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir neatkarīga valsts iestāde, kas Latvijā uzrauga sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju (ap 600 regulēto komersantu) darbību, tirgus attīstību un rūpējas, lai iedzīvotāji saņemtu nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par ekonomiski pamatotu cenu. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija regulē sabiedriskos pakalpojumus enerģētikas, ūdenssaimniecības, elektronisko sakaru, pasta, depozīta iepakojuma un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē.

Baiba Jakobsone
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
Sabiedrisko attiecību projektu vadītāja