Miķelis Katlaps ir dzīvespriecīgs, ar plašu sirdi, jaunības maksimālisma dzirksti un daudzpusīgiem talantiem apveltīts jaunietis. Viņš nāk no Talsiem, šobrīd daļu ikdienas vada Talsu 2. vidusskolā, kur mācās 11. klasē, taču mācības ir tikai maza daļiņa no visa, kas nodarbina viņa prātu un prasa uzmanību. Sarunā atklājas Miķeļa neatlaidība un mērķtiecība. Viņš uzskata, ka dzīvē svarīgs ir mērķis, un pats jau agrā bērnībā zinājis, ka grib kļūt par pasākumu apskaņošanas burvi. Jau kopš 4. klases Miķelis izvēlējies sekot pa pēdām jeb „ēnot” skaņas un gaismu tehniku jomā strādājošos profesionāļus, lai iedvesmotos un mācītos.
Skolniekam kopā ar domubiedriem, proti, vēl trim klasesbiedriem – Ralfu Puriņu, Robertu Sproģi un Jāni Elijanu Ezergalu ir savs mācību uzņēmums „Decro”, kurā radīts oriģināls pulkstenis. Tas laiku rāda nevis ar pulksteņu rādītājiem vai cipariem, bet gan ar vārdiem. Jaunietis nedēļas nogalēs darbojas arī izklaides industrijā, piedaloties festivālos, koncertos un citos dažāda apjoma kultūras pasākumos – ikvienā klienta izvēlētajā vietā: sporta arēnā, koncertzālē vai tikpat labi pludmalē vai mežā, kur sadarbībā ar tehniskā servisa kompāniju SIA „AudioLine” nodrošina skaņas sistēmas, esot plecu pie pleca ar gaismotāju Eduardu Siliņu. Līdztekus viņš ir iemīlējis sitaminstrumentu spēli, iesaistoties gan dažādos muzikālos projektos, gan muzicējot pasākumos, kā arī ir viens no dalībniekiem Talsu Tautas nama pūtēju orķestrī „Talsi”. Nākamgad jaunietis iegūs vidusskolas atestātu, pēc tam plāno studēt Rīgas Tehniskajā universitātē Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultātē. Miķelis ir nepagurstošs apliecinājums teicienam – jo vairāk dara, jo vairāk var izdarīt.
„Skolēnu mācību uzņēmums (SMU) ir skolēnu veidots un vadīts mācību uzņēmums, kas mācību nolūkos pilda īsta uzņēmuma funkcijas un darbojas reālā vidē – skolēni ražo un pārdod preces vai pakalpojumus. Tas ir brīnišķīgs veids, kā skolēniem ļaut mācīties praktiskā veidā. Tiklīdz mūsu klasei tika dota iespēja atvērt SMU sadarbībā ar Junior Achievement Latvija, man primāri bija izveidot labāko komandas sastāvu. Uzrunāju klases aktīvākos skolēnus un tikai tad sekoja īstā produkta meklēšana.
Mums bija svarīgi atrast savu nišu un unikālu, kvalitatīvu un dzīvotspējīgu produktu, lai no tā nākotnē varētu izaugt reāls, veiksmīgs, iespējams, pat eksportspējīgs bizness. Pirmais, kas ienāca prātā un pie kā arī palikām – tam jābūt dekoratīvam interjera dizaina elementam, kas sniedz telpai individuālu raksturu un pievilcīgu dizainu, ko cilvēks gribētu iegādāties regulāri vai vismaz atkārtoti, piemēram, gan sev pašam, gan arī jubilāram svētkos. Ne velti mūsu uzņēmuma nosaukumā ietverts vārds „Decro”, kas, tulkojot no angļu valodas, latviešu valodā nozīmē „dekors”. Iedvesmojoties no interneta resursos pieejamās informācijas, īstā ideja atnāca pēkšņi – elektroniskie vārdu pulksteņi līdz šim vēl nekad nav bijuši pieejami Latvijā! Turklāt tas pilda gan praktisku funkciju, proti, rāda laiku, gan arī kalpo kā teicams interjera dizaina elements un dekors. Lai gan ir pārdesmit citi, kas ko līdzīgu piedāvā arī ārpus Latvijas, mums bija svarīgi izdomāt, ar ko tieši mūsu produkts būs īpašs. Pirmo mēnešu laikā daudz strādājām pie idejas validācijas, produkta izstrādes. Ejot soli pa solim uz priekšu un izveidojot pirmo produkta prototipu, sapratām, ka esošais produkts ir jāuzlabo un jāpilnveido. Piemēram, līdz šim redzētajiem angļu valodas versijas pulksteņiem nebija iespēja nomainīt fona krāsu uz vēlamo, taču mūsu radītajos pulksteņos ir iespējams attēlot visas iespējamās krāsas, turklāt spilgtos toņos, kas rada estētisku vērtību. Skaidrs, ka ne vieglāko ceļu izvēlējāmies, jo bija jāiziet cauri sarežģītam tehnoloģisko risinājumu sietam, bet man lielākais gandarījums ir komplicētu jautājumu veiksmīga atrisināšana. Mani nebaida jauni izaicinājumi, pat ja tas prasa sākšanu no nulles. Prieks, ka reģionālajā pasākumā „Cits bazārs” Talsos žūrija spēja novērtēt ieguldīto darbu, pasniedzot mūsu komandai balvu nominācijā „Tehnoloģiskās inovācijas prece/pakalpojums,” stāsta SMU „Decro” pārstāvis Miķelis Katlaps, uzsverot, ka ir svarīgi tiekties pretim saviem mērķiem, neapstāties pie neveiksmēm un realizēt pat šķietami pārdrošus sapņus.
Kā pastāsta Miķelis, 2. decembrī tirdzniecības centrā „Domina Shopping” norisinājās Latvijas skolēnu mācību uzņēmumu gada notikums „Cits bazārs”. Tajā biznesa idejas un radīto produkciju apmeklētājiem prezentēja 270 Latvijas SMU, tostarp „Decro”, kas sevi pierādījuši kā labākos vairāk nekā 400 komandu konkurencē. Bazārā jauniešus vērtēja ne tikai pircēji, bet arī žūrija pieredzējušu profesionāļu sastāvā no uzņēmumiem, akadēmiskajām struktūrām, finanšu sektora un valsts pārvaldes, pasniedzot balvas desmit nominācijās.
„Šāda veida pasākumi dod unikālu iespēju klātienē satikt nākotnes klientus, uzklausīt viņu viedokli par produktu vai pakalpojumu. Saņēmām pozitīvas atsauksmes no tirdziņā ieinteresētajiem klientiem, kā arī dažādus ieteikumus un mudinājumu pilnveidoties. Ja šobrīd pulkstenim ir 13x13 centimetru liela burtu plakne, tad patlaban plānojam produktu klāstu paplašināt, izgatavojot to pusmetru reiz pusmetru lielumā, kas būtu pielāgots kafejnīcām, restorāniem, birojiem un citām vietām ar lielu apmeklētāju skaitu. Turklāt ir plāns vēl iet soli uz priekšu, piedāvājot pulksteņus arī citās valodās, piemēram, igauņu, lietuviešu. Lai gan reāla tirgošanās tirdziņā nenotika, jo pulksteņus uz šo laiku vēl nepaguvām saražot pietiekamā daudzumā, ap desmit klientu jau veikuši pasūtījumus. Varbūt izklausās nedaudz amizanti, bet esmu guvis pārliecību, ka mācību saturs, kas jāapgūst skolā, nemaz nav tik sarežģīts, es tur vairāk vai mazāk atpūšos. Sarežģītākais ir izzināt biznesu praksē un iepazīt visas no tā izrietošās sekas. Šobrīd man patīk viss! Klienti, dinamika, adrenalīns un vēl jo vairāk tas, ka saproti, ka visas kārtis ir tikai un vienīgi tavās rokās! Protams, gaidu, kad varēsim piedalīties jau nākamajos tirdziņos,” tā stāsta Miķelis, atzīstot, ka dalība šādos pasākumos sniedz vērtīgu pieredzi, pilnveido un iedvesmo turpmākam darbam.