Dundadzniekam Raitim Bērziņam jau kopš studiju gadiem ikdiena paiet starp galvaspilsētu un dzimto pagastu. Viņš vairākus gadus strādājis radošajā aģentūrā, veidojot klientiem audio, video un vizuālo saturu, taču jau kādu laiciņu praksē gūtās zināšanas viņš ir pārvērtis uzņēmējdarbībā un guvis zināmu atpazīstamību ar savu tiešsaistes sociālā tīkla Tik Tok profilu @baigiraiti. Tajā Raitis ik dienu cenšas uzmundrināt, iepriecināt un smīdināt latviešu auditoriju.
Jau vairāk nekā divus gadus Raitis aktīvi un radoši strādājis, lai savā Tik Tok profilā smīdinātu citus, piedāvājot latviešiem pasmaidīt pašiem par sevi un par ikdienas situācijām, kurās nonākam. Viņa ceļš uz atpazīstamību Tik Tok platformā sākās, ikdienā strādājot radošajā aģentūrā un veidojot saturu sociālajiem medijiem, filmējot, fotografējot un izmantojot visdažādākās digitālā laikmeta priekšrocības.
„Ja tu spēlē datorspēli un uzlabo savu vīriņu, piemēram, kā datorspēlē „The Sims”, tu pēti to, kas viņam patīk un interesē. Līdzīgi ir ar interneta satura veidošanu, jo tu veido, radi un skaties, kas cilvēkiem interesē un patīk.” Pētot, kas cilvēkiem patīk, Raitis ir secinājis, ka latviešu humors ir ļoti dīvains un neizprotams. Latviešiem vienmēr patīk pasmieties par tematiem, kas katru gadu cikliski atkārtojas. Bieži vien cilvēki sociālajos tīklos mēģina jokot ārzemju stilā, bet tas nekad īsti nestrādā. Ikvienam patīk redzēt lokālus jokus par cilvēkiem tuvajām apdzīvotajām vietām, pasmaidīšanu par novadiem. Strādājot aģentūrā un veidojot saturu Facebook lapai, kas publicē jokus un kam ir ap 20 000 sekotāju, Raitis saprata, ka vēlas savām idejām „likt savu vārdu apakšā”.
„Sākās Covid-19 pandēmija un bija jāsēž mājās, īsti nebija ko darīt. Aģentūrā bija viens klients, kuram vajadzēja veidot Tik Tok saturu un tajā vajadzēja parādīties man. Es redzēju, ka manas idejas strādā. Laikam ejot, sapratu, ka varu taisīt Tik Tok video ne tikai klientam, bet darboties arī pats. Izveidoju un ieliku pāris video, un tā tas palēnām sākās. Nevienā brīdi tas nebija pamatmērķis. Man bija idejas jokiem un man vajadzēja tos kaut kur publicēt. Citam cilvēkam ir ideja, bet viņam nav zināšanu, kā to īstenot. Man bija zināšanas, prasmes gan filmēšanā, gan montēšanā, arī idejas. Kāpēc, lai es to nedarītu?”
Raitis, runājot par šī brīža biznesu, priecājas, ka tas ir visaptverošs un nav vienveidīgs. Viņš veido gan savu Tik Tok saturu, gan strādā ar klientiem, piedāvājot satura veidošanas idejas, video filmēšanas, montāžas un foto pakalpojumus. Viņš stāsta: „Aģentūrā strādājot, nereti 80% melnā darba izdara satura veidotāji, operatori, videogrāfi, dizaineri, bet lielākos laurus plūc aģentūra un projektu vadītāji. Tas ir kolosāli, ka tu vari justies tik pieaudzis, ka vari rakstīt uz saviem darbiem savu vārdu. Tas varbūt izklausās egocentriski, sevi mīloši, bet tas ir tik labi būt pašam atbildīgam par to, ko tu dari.”
Sabiedrība bieži vien domā, ka, jo vairāk sekotāju sociālajos tīklos, jo vairāk maksā. Tā gluži nav, jo cilvēki maksā par idejām un saturu. Auditorija vienmēr novērtē oriģinālas idejas, ko Raitis cenšas īstenot, un tā izdodas piesaistīt klientus sadarbībai. Runājot par Tik Tok saturu, viņš stāsta, ka latvieši vēl nav gatavi brutālam melnajam humoram, kāds ir britiem. Toties amerikāņu humors šai mērķauditorijai ir daudz skaidrāks, jo tas ir vieglāk izprotams. Latvieši kautrējas jokot un ne vienmēr ir gatavi pasmieties par sevi, taču latvieši visbiežāk ir gatavi jokot par laikapstākļiem, politiku, futbolu, hokeju – par tēmām, ar ko, iekāpjot taksometrā, vari parunāt arī ar taksistu. Raitis atzīst, ka vislabāk viņam patīk jokot par to, ko ikdienā viņš ir novērojis, pierakstot idejas uz lapiņām. Raitis cer un tic, ka Latvijā parādīsies arvien vairāk inteliģentu cilvēku, kuri būs gatavi jokot.
„Man patīk joki, kas nav aizskaroši kādai sabiedrības grupai. Savā Tik Tok es nelamājos, nelietoju alkoholu, nesmēķēju un man ir svarīgs saturs, kas rada labu piemēru. Tik Tok ir vesels skudru pūznis ar bērniem. Tu taču neej uz bērnudārzu un nesmēķē, nelieto alkoholu vai kādas citas apreibinošas vielas. Nesaprotu pieaugušos, kuri Tik Tok platformā nejūt un neizrāda nekādu atbildību pret bērniem, kas saturu skatās. Man ir svarīgi parādīt, ka var būt jautri arī bez alkohola un cigaretēm.”
Raitis ir dzimis un audzis Dundagā. Lai gan jau kopš 2013. gada Raitis ir rīdzinieks, viņš atzīst, ka varētu un gribētu dzīvot Dundagā. Tomēr viņš uzskata, ka bērnība un pusaudža gadi jāpavada laukos, rāpojoties kokos, savukārt briedumā jāizmanto iespējas, ko dod pilsētas, veidojot kontaktus, attīstot un pilnveidojot sevi, strādājot un mācoties. Sagaidot vecumdienas, kad pilsētas dzīve ir nedaudz apnikusi, ir labi, ja ir iespēja atgriezties laukos.
„Man patīk lauki, es dievinu laukus. Izbaudu mieru, jo laukos dzīve rit lēni. Man patīk, es dievinu lēnu internetu! Kaut kas ielādējas lēnāk un nevari vairs skatīties un spēlēt spēlītes tik daudz. Man patīk brīži, kad nav interneta, piemēram, negaisa laikā. Forši! Tad var aizbraukt pamakšķerēt.”